Emil
Emil Kofod er 15 år og går i 9. klasse i heltidsundervisningen i Slagelse Kommune, hvor metoderne fra Natur til et godt liv – Laboratoriet er en fast del af den pædagogiske praksis.
”Jeg kan godt have et stort temperament, men jeg slapper altid mere af, når vi er ude. Vi er meget udenfor og på ture i naturen med lærerne her. Det er fedt. Jeg elsker at fiske og har fisket med min far, siden jeg var fem år. Derfor spørger de andre mig om hjælp til at binde knuder og ordne kanoerne og alt det.
På den måde er det meget anderledes her. På min gamle skole var der ingen, der bad mig om hjælp til noget. Jeg var lidt en ballademager med meget temperament, slåskampe og smadrede møbler. Jeg sad tit nede i skolens kælder. Det er anderledes nu, hvor jeg er meget mere udenfor. Så kan jeg godt koncentrere mig i lang tid."
Jeg har også rykket mig fagligt her både i dansk og matematik, men mit yndlingsfag er friluftshold. Før tog jeg meget hjem og spillede. Nu kan jeg finde på at gå en tur, når jeg kommer hjem.
Jeg har nok forandret mig. Jeg er blevet bedre til bare at trække mig, når der er noget, der trigger mig. Jeg kan bedre mærke, når jeg skal have en pause og kan bedre styre mit temperament. I sidste uge var der en, der råbte ad mig, hvor jeg bare valgte at gå. Og da vi var på lejrskole, var det mig, der fik de andre med på at lave bål og stege skumfiduser.
Jeg har også været i praktik hos en landmand som jordbrugsmaskinfører – det er dem, der kører de store maskiner på markerne. Det kunne jeg godt tænke mig at blive, og jeg har stadig kontakt med landmanden.”